تحول و انقلاب خدمت در دانشگاه فرهنگیان استان یزد
علی اکبر کریمی زارچی سرپرست مدیریت امور پردیسهای استانی دانشگاه فرهنگیان یزد در نشست خبری با حضور پرشور خبرنگاران و اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه تحول در دانشگاه فرهنگیان به مثابه نهاد تربیت کننده معلمان آینده منشأ تحول در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد، مهمترین اقدامات تحولی صورت گرفته و در مدت شش ماهه عملکرد در راستای تحقق اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و یزد نوین را تشریح کرد. علی اکبر کریمی زارچی عصر روز سه شنبه ۲۳ اسفندماه سال جاری در جمع اصحاب رسانه و خبر ضمن تبریک روز حلول ماه مبارک رمضان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان از یک طرف یک دانشگاه حاکمیتی و ماموریتی و از طرفی دیگر دانشگاهی معلم ساز، نسل ساز، آینده ساز و تمدن ساز است. به طوری که اگر بخواهیم آینده ۲۰ ساله کشور و مسیر پیش روی نظام مدیریتی را ببینیم، باید حال حاضر دانشگاه فرهنگیان را مشاهده کنیم.فضای فکری، ذهنی، روانی، اعتقادی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان اشاعه دهنده فرهنگ آینده کشور خواهد بود به همین سبب اهمیت و جایگاه این دانشگاه به وضوح مشخص میشود.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان به مثابه مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش بیان داشت: معتقدیم زمانی یک ساختار و تشکیلات مبدأ تحولات است که خود متحول شده باشد لذا طی شش ماهه گذشته دو راهبرد اساسی را یعنی ترمیم گذشته و ترسیم آینده مورد توجه قرار دادهایم.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان منظور از ترمیم گذشته را شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاه با برگزاری جلسات کارشناسی و اقدام در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در راستای ترسیم آینده ذکر کرد و افزود: ماحصل ترمیم گذشته افق ما در مسیر طراحی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت خواهد بود که امیدواریم سال آینده شاهد نهایی سازی و عملیاتی کردن آن باشیم.
کریمی زارچی با تاکید بر این که تحول مورد نظر ما در دانشگاه فرهنگیان در دو حیطهی سخت افزاری و نرم افزاری مورد اهتمام است اظهار داشت: حوزههای سخت افزاری دانشگاه فرهنگیان شامل فضاهای کالبدی و عمرانی است که بر اساس نیازسنجی در حال تجهیز و بهبود است و حوزه های نرم افزاری که اهمیت فراتری دارد شامل سطح علمی، دانشی، بینشی و نحوه انتقال آن است.
علی اکبر کریمی زارچی ادامه داد: در حوزه نرم افزاری باید به مثلث دانشجومعلم، استاد و سرفصلها توجه شود چراکه توجه ویژه بر هریک از موارد سبب تمایز دانشگاه فرهنگیان و سایرین خواهد شد که از مهمترین وجوه تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها در این است که اگر در دانشگاه های سراسری رسالت در انتقال دانش است اما در دانشگاه فرهنگیان دانشِ انتقالِ دانش که توجه به بعد مهارتی است مطمح نظر قرار می گیرد . وی با تاکید بر ارتقای حوزه دانش و بینش در شش ماه گذشته عنوان داشت: در فعالیت های دوره جدید دانشگاه فرهنگیان استان سه معیار ایمان افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی مورد توجه قرار گرفت که در صدد طراحی گفتمان تربیتی و یک بسته منسجم از گفتمان تربیتی با کمک اساتید و همکاران صاحب نظر در دانشگاه با در نظر گرفتن ساحت های شش گانه سند تحول و… هستیم.
کریمی زارچی از تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت خبر داد و گفت: از جمله کارهای دیگر اساسی ما در حوزه دانشی و بینشی تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت معلمی بوده که در راستای رسالت معلمی بوده و امید است پس از طی فرایند نهایی سازی در تهران اجرایی شود.
وی با اشاره به اهمیت جذب دانشجومعلمان و لزوم بازنگری فرایند جذب و گزینش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان از طرح گزینش سه مرحله ای استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته تغییری در نظام سنجش و گزینش دانشجومعلمان داشتیم اما کافی نیست. ما برای اولین بار موفق به تدوین طرح گزینش سه مرحله ای شدیم که اکنون در مرحله تصویب قرار دارد که در صورت اجرا شاهد اتفاق فاخری در حوزه گزینش معلمان چهار سال آینده نظام تعلیم و تربیت خواهیم بود.
علی اکبر کریمی زارچی با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ و نظر به اینکه فعالیت های فرهنگی انجام گرفته در دانشگاه فرهنگیان هادی تحول آینده خواهد بود، اذعان داشت: دو راهبرد اصلی در حوزه فرهنگی مورد توجه ما در دانشگاه فرهنگیان استان یزد بوده که یکی توجه به عنصر فرهنگ تنها اولویت دانشگاه فرهنگیان استان یزد است چرا که تمام فعالیت های علمی، فناوری، رفاهی و … متاثر از این اصل مهم خواهد بود و دیگری این شعار ما بود که هر کار فرهنگی بدون حضور و مشارکت دانشجو معلم محکوم به شکست است و در این راستا برای نخستین بار در طی شش ماهه گذشته قریب به ۲۲ جلسه شورای فرهنگی دانشجویی به صورت هفتگی برگزار شد که دانشجومعلمان به عنوان رکن اصلی سیاست گذاری، اجرایی و ارزیابی فعالیت های فرهنگی حضور موثری داشتند.
علی اکبر کریمی زارچی در بخش دیگری از اظهارات خود با ارائه آمار دقیق از میزان فعالیت های برگزار شده بیان داشت: با عنایت خداوند در پردیسهای استان یزد بیش از ۴۰ انجمن، کانون و تشکل فعال شدند که ماحصل آن بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی در پنج ماه اخیر است و این برای دانشگاه فرهنگیان یک انقلاب فرهنگی محسوب میشود.
رییس دانشگاه فرهنگیان همچنین در ادامه برنامه های تحولی حوزه فرهنگی عنوان کرد: برای اولین بار طرح چهارشنبه های همدلی با هدف تکریم و احترام به جایگاه پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت تدوین و اجرایی شد که تا کنون بیش از ۴۰ دیدار چهارشنبه همدلی در محضر اساتید، معلمان و صاحب نظران پیشکسوت بودیم که از نکات ارزنده و کلیدی خط مشیهای آن ها در مسیر رشد بهره بردیم
وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه قرآن و عترت اظهار داشت: به دلیل اهمیت مسئله ایمان افزایی در دانشجومعلمان برای اولین بار کارگروه کارگروه توسعه و ترویج سواد قرآنی در دانشگاه فرهنگیان یزد تشکیل شد که ماموریت آن طراحی و ارتقاء سطح فعالیت های حوزه قرآن و عترت بوده که تمام فعالیت های قرآنی را بررسی می کنند.
کریمی زارچی در ادامه با اشاره بر ارتقا حوزه سخت افزاری گفت: در شش ماه اخیر با جذب اعتبارات بالای فرا سازمانی انقلاب خدمتی در حوزه عمرانی و دانشجویی صورت گرفت که تعویض تمامی یخچالها، تشکها، صندلیها در پردیس های استان و خرید وسایل ورزشی در حوزه های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک و سایر رشتههای ورزشی از اقدامات صورت گرفته که در این راستا برخود فرض می دانم که از حمایت های فراوان استاندار یزد دکتر فاطمی و نماینده مجلس دکتر جوکار کمال تشکر و قدردانی به عمل می آید.
وی با اشاره به اهمیت احترام به شخصیت و شانیت والای دانشجومعلمان تصریح کرد: یکی از زمینههای ایجاد تشخص برای دانشجومعلمان، تامین نیازهای اولیه آنها است که یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این راستا افزایش سطح کیفی غذا بوده که در این راستا جلسات کمیته تغذیه با در نظر گرفتن سه اصل رضایت، کیفیت و سلامت به صورت مستمر و هفتگی تشکیل شد تا به ثبات و سطح خوبی در بحث تغذیه دانشجومعلمان رسیدیم.
وی از ایجاد خوابگاه متاهلی برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان یزد خبر داد و گفت: در راستای حمایت از خانواده و طرح افزایش جمعیت برای اولین بار در استان یزد کلنگ ایجاد خوابگاه متاهلی خواهد خورد. با عنایت خداوند، کمک خیرین و جذب اعتبار سازمانی بعد از عید گام های شروع این مسیر برداشته خواهد شد.
سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد با تبیین جایگاه دانشجو معلمان بویژه در پردیس خواهران و اهمیت تامین رفاه حال دانشجو معلمان اظهار داشت: از ابتدای ورود به دانشگاه فرهنگیان یزد همواره دغدغه تغییر و جابجایی موقعیت جغرافیایی پردیس حضرت فاطمه الزهرا (س) داشتم که امید است به لطف خداوند متعال و تلاش همکاران و حمایت های ویژه مسئولین استان در صدد ارتقای موقعیت پردیس دختران فاطمه الزهرا(س) در اوایل سال ۱۴۰۳ هستیم که تغییر موقعیت و جابجایی این مکان را به تدریج شاهد خواهیم بود.
وی در این راستا ادامه داد: با پیگیری های انجام شده مجتمع آموزشی سامان به دانشگاه فرهنگیان استان یزد واگذار شد و به عنوان مرکز توانمندسازی شروع به کار خواهد کرد و رسالت آن برگزاری کارگاه های توانمندسازی برای اساتید، معلمان، دانشحومعلمان، افراد پذیرفته شده در آزمون های استخدامی و …. خواهد بود اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال در سه ماه اخیر برای انجام فعالیت تحولی دانشگاه فرهنگیان استان یزد صورت گرفته است.
کریمی زارچی خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای دانشجو معلمان، اساتید و کارمندان کارنامه فرهنگی طراحی شده است که در آن شش ساحت براساس ساحتهای سند تحول بنادین مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: نشست های هم اندیشی اساتید در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه تشکیل شد و ادامه خواهد داشت.
کریمی زارچی در پایان با تبیین جایگاه توانمند سازی و مهارت آموزی ادامه داد: برای اولین بار طرح مرکز توان افزایی، توانمندسازی و مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان یزد را طراحی کردیم که مرجع تمامی دوره های مهارت آموزی و بدو و حین خدمت باشد و در فروردین ماه سال آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
کریمی زارچی در پایان اقدامات انجام شده را حاصل همدلی و هم افزایی همکاران دانست که از زحمات تمامی همکاران دو پردیس، به ویژه از نجمه سلطانی نژاد رییس پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) و حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جمالی مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد تشکر و قدردانی کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰