تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 9:22
کد خبر : 5051

خبرنگار و مدیرمسئول پایگاه خبری تمدن یزد؛ محدثه میرجلیلی

مطالبه‌ای که شاید  ۱۰۰ سال دیگر محقق شود/ ناتوانی دولت و مسئولان بر الزام معادن در دوبانده سازی جاده یزد_طبس

مطالبه‌ای که شاید  ۱۰۰ سال دیگر محقق شود/ ناتوانی دولت و مسئولان بر الزام معادن در دوبانده سازی جاده یزد_طبس
برآوردها از روند مسیرهای کوتاه چند کیلومتری دوبانده شده مسیر بسیار طولانی یزد طبس نشان می‌دهد حرکت لاک‌پشتی استان و دولت‌ها در دوبانده کردن یزد_طبس ۱۰۰ سال به طول می‌انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تمدن یزد، یکی از مسیرهای اصلی کشور در حمل بار و مسافر جاده یزد _طبس است که در کویر زیبا اما خشک فارغ از جذابیت تصویری دل‌انگیز واقع شده است.

این جاده بسیار طولانی که سالیان زیادی است محل عبور خودروهای مسافری، اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل بار و کامیون‌های است همچنان تک بانده بوده و منجر به حوادث ناگواری بسیاری شده و می‌شود.

همواره خبرنگاران و رسانه‌های مختلف استان یزد مطالبه‌گر دو بانده کردن این جاده هستند اما راه به جایی نبرده و همچنان این مسیر طولانی تک بانده می‌باشد.

البته این مطالبه و شفاف‌سازی خبرنگاران هرچند در دو بانده کردن جاده تاثیری نداشته اما موجب آگاه‌سازی مردم سایر استان‌ها شده است چرا که منجر به این گشته است تا مسیرهای جایگزینی برای سفر خود انتخاب کنند و خود را در معرض حوادث ناگوار قرار ندهند.

این مسئله با توجه به اینکه مسئولان استان یزد به دنبال رونق هر چه بیشتر گردشگری در این استان به خصوص شهر جهانی یزد هستند نقطه سیاهی خواهد بود چرا که برای رسیدن به هر هدف تعالی بخشی فراهم بودن زیرساخت‌های ابتدایی آن از جمله مسیرهای دسترسی و جاده از اهمیت بالایی برخوردار است که به نظر می‌رسد در مقابل هزینه های بالایی که برای فضاهای گردشگری، بناها و بوم‌گردی‌ها اتفاق افتاده است به جزء راه‌اندازی خط‌هوایی یزدایر در مسیر حمل و نقل جاده‌ای اقدام بزرگی صورت نگرفته است.

تنها تک بانده بودن این جاده مورد چالش نیست بلکه مسئله اصلی حضور و تردد فراوان ماشین‌های بزرگ باری، کامیون‌ها و تریلرهایی است که بار معادن اطراف این مسیر که بالغ بر ۷۰ معدن در طول مسیر است را حمل می‌کنند.

نسبتا رانندگی با ماشین‌های باری خطرات بیشتری برای مسافران می‌آفریند و بعضا هستند رانندگانی که با بی‌احیاطی یا تصمیمات اشتباه زندگی را به کام خود و دیگر هموطنان تلخ می‌کنند.

با توجه به اهمیت این جاده، به همراه عده‌ای از خبرنگاران استان تصمیم گرفتیم جهت بررسی میدانی از این جاده بازدید چند ساعته‌ای داشته باشیم.

در ابتدای شروع جاده با راهنمایی یکی از راه‌بلدان جاده در محلی که پیمانکار حادثه‌خیزترین نقطه جاده یزد_طبس مستقر بودند توقفی داشتیم، به وضوح کندی عملیات اجرایی این مسیر که بر عهده این پیمانکار قرار داشت مشخص بود.

شرکت سیمین سپاهان موظف بوده است ۴۳ کیلومتر ابتدای جاده را دوبانده کنند که بخشی از کار را به سرانجام رسانده و بر اساس قول استاندار یزد باید در هفته دولت امسال ۱۶ کیلومتر باقی‌مانده از جاده را زیر بار ترافیکی می‌برد اما طبق مشاهدات میدانی شاید تنها آماده‌سازی یک کیلومتر انجام شده بود.

در تماس تلفنی که با مهندس گل، پیمانکار این بخش برقرار شد ایشان قول دادند که این مسیر بهمن ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید‌.

در ادامه نیز از دو کارگاه‌های مستقر در مسیر که در حال انجام کار و فعالیت در راستای دو بانده کردن بخشی از مسیر بودند سر زدیم و از نزدیک پیشرفت فیزیکی کار و روند فعالیت پیمانکاران را رصد کردیم. دو پروژه‌ به صورت عادی روال کار خود را داشتند.

در انتهای مسیر، ۲۴ کیلومتر دوبانده بود که فرد بومی منطقه گفت: این مسید در طول ۱۲ سال با اعتبار دولتی انجام شده است که نشان می‌دهد پیمانکار مربوطه به صورت میانگین سالانه دو کیلومتر را آماده کرده است.

در حال حاضر مسیر جاده یزد طبس، سه پروژه فعال در راستای دوبانده کردن مسیرهایی که تاکنون بیشترین حادثه را داشته است دارد.

پروژه اول احداث باند دوم محور یزد_طبس حدفاصل کیلومتر صفر تا ۴۳ کیلومتری است که از کیلومتر ۱۵ تا ۲۷ در مرحله عملیات خاکی و از کیلومتر ۲۷ تا ۴۳ به طول ۱۶ کیلومتر در مرحله اجرای آسفالت قرار دارد و در صورت تأمین اعتبار تا بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه دوم؛ احداث باند دوم محور یزد طبس در حدفاصل کیلومتر ۶۷ تا ۸۰ و ۱۰۷ تا ۱۲۰ قرار دارد، که تاکنون پیمانکار آن عملیات خاکی و ابنیه فنی قطعه دوم از کیلومتر ۶۷ تا ۸۰ در دست اجرا قرار داده و کیلومتر ۱۰۷ تا ۱۲۰ در حال تکمیل عملیات خاکی و ابنیه فنی و اجرای روسازی می‌باشد. ۱۰ کیلومتر از این مسیر در صورت تأمین اعتبار تا پایان بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه سوم در دست اجرا، احداث باند دوم محور یزد_طبس در حدفاصل کیلومتر ۸۶ تا ۱۰۷ و ۱۰۲ تا ۱۳۹ قرار دارد، در این بخش نیز عملیات خاکی و ابنیه فنی مسیر ۱۹ کیلومتر با همکاری خیر بومی منطقه در دست اجرا است که ۱۰ کیلومتر آن تا پایان بهمن امسال بهره‌برداری می‌شود.

محمدجواد ابوالحسینی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تمدن یزد در خصوص مسئولیت اجتماعی بسیاری از معادن در جاده یزد طبس که بعضا عنوان می‌شود یکی از معادن حداقل در روز ۶۰۰ تریلر بارگیری دارد اظهار کرد: با توجه به این که جاده یزد _طبس از اهمیت بالایی برخوردار است جلسات متعددی با معادن جهت ایفای مسئولیت اجتماعی آن‌ها برقرار شده است.

وی گفت: اخیرا جلسه‌ای با چادرملو برگزار شد و مقرر گشت چادرملو ۲۰ کیلومتر از ۸۰ کیلومتر مسیری که اجرای آن بر عهده معادن در این جاده است را به همراه تقاطع غیرهمسطح خود اجرا کند.

چادرملو این پروژه را نه به عنوان مسؤلیت اجتماعی بلکه به عنوان راه دسترسی خودش که جزو محورهای مرتبط با صنایع و معادن هستند را با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌کند.

به گزارش تمدن یزد؛ با کمی تأمل در درآمدهای بالا و چشمگیر معادن که از اموال و انفال مردم بهره‌برداری می‌کنند متوجه خواهیم شد که اجرای دو بانده کردن این جاده برای بسیاری از این معادن عدد زیادی در مقابل سودهای گزاف آن‌ها از معادن نخواهد بود و لذا اگر از مجموع ۷۰۰ معدن فعال استان یزد تنها همین ۵۰ معدن فعالی که در بخش خرانق قرار دارد هر کدام تنها متولی اجرای دو بانده کردن ۵ کیلومتر از مسیر باشد در یک مدت کوتاه این جاده از تک بانده بودن به دوبانده تبدیل خواهد شد و امنیت را برای مسافران و زائران امام رضا فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیمه پاسارگاد/ نمایندگی میرجلیلی  صرفه جویی فروش محصولات ترمه یزد فروش محصولات ترمه یزد خرید و فروش انواع محصولات ترمه

فرهنگی

اخبار سیاسی