تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 13:16
کد خبر : 5104

نشست خبری استاندار یزد پیرامون آب، تورم و گرانی گذشت

نشست خبری استاندار یزد پیرامون آب، تورم و گرانی گذشت
استاندار یزد در نشست با خبرنگاران با اشاره به دلایل تورم و گرانی در استان یزد به تشریح اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس به استان پرداخت و آن را نشان دهنده صادق الوعد بودن دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تمدن یزد، مهران فاطمی روز پنجشنبه ۹ شهرویور ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران استان یزد که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد با اعلام اینکه بر اساس آمار رسمی مرکز آمار کشور ️در سال ۱۴۰۱ درآمد خانوارهای یزدی از میانگین کشوری ۹ درصد بیشتر بوده است اظهار کرد: ️هزینه خانوارهای یزدی ۱۱ درصد از میانگین کشوری کمتر بوده و خانوارهای یزدی رتبه اول میزان پس‌انداز را در کشور دارند.

وی با بیان اینکه استان یزد بعد از استان تهران بالاترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی را در کشور داشته است گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ هزار ۷۷۰ فقره وام به مبلغ ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

 آبرسانی به ۴۰۰ روستا در یزد

استاندار یزد همچنین در خصوص توجه به روستاها تشریح کرد: در استان یزد برنامه آبرسانی به ۴۰۰ روستا در دستور کار داریم که تاکنون برای ۵۸ روستا این پروژه آغاز شده و به هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

تورم در بخش مسکن ناشی از عرضه و تقاضای نامناسب در دهه گذشته 

استاندار یزد همچنین در این نشست اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان یزد به جزو در بخش اجاره بها و مسکن در مابقی موارد پایین ترین نرخ تورم کشوری را داراست.

وی گفت: طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۹ هزار و ۲۴۲ بیمه شده غیربومی در استان وجود داشته است که این عدد در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۷ هزار نفر رسیده است که این عدد جدای از اتباع خارجی در استان است.

فاطمی تصریح کرد: در دهه گذشته شاهد توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا بودیم و این تقاضا بوده است که منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در استان صنعتی یزد شده و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم و اجاره‌بها را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه گردش پول و سرمایه در استان یزد به شدت زیاد است گفت؛ تورم در یزد ناشی از هزینه‌ها و فشار تقاضا بوده است.

میزان صادرات در یزد سه برابر آمارهای رسمی استان است/ تمام صادرات استان یزد از سکوی گمرک استان انجام نمی‌شود 

استاندار یزد با بیان اینکه میزات صادرات استان یزد سه برابر ارزشی است که در سامانه‌های استان وجود دارد گفت: میزان صادرات استان ۴۷۰ میلیون یور اعلام شده در صورتی که این عدد بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون یورو بر اساس سامانه‌های دیگر حاصل شده است و این موضوع به این دلیل است که همه صادرات از سکوی گمرک یزد انجام نمی‌شود.

دوبانده سازی جاده یزد طبس تکلیف صنایع شد

استاندار یزد در این نشست در خصوص مسئله دوبانده سازی جاده یزد طبس عنوان کرد: احداث مسیر دوم جاده یزد طبس نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حال حاضر برآورد ساخت هر یک کیلومتر ۱۵ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ساخت محور دوم تکلیف صنایع شد و ۳۰‌کیلومتر آن را شایقی یکی از سرمایه‌گذاران منطقه می‌سازد، همچنین در سفرهای ریاست جمهوری ۱۷۰ میلیارد تومان دور اول و ۱۵۰ میلیارد تومان برای دور دوم (مجموعا ۳۲۰ میلیارد اعتبار) سفر اعتبار گذاشته شده است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در طی دو سال گذشته چادرملو از محل مسئولیت اجتماعی ۹۰۰ میلیارد تومان خط پدافندی را اجرا نموده و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اردکان و ۵۰۰ میلیارد هم در  شرکت هواپیمایی یزدایر سرمایه‌گذاری کرده است.

فاطمی با بیان اینکه چهارملو مجمع عمومی داشته و ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر سهام‌دار خرد دارد و باید این اعداد و ارقام تصویب شد، با این وجود این مجموعه جاده چادرملو به بهاباد، جاده سینوس آباد با ۸۰۰ میلیارد تومان آرزوی ۵۰ ساله مردم را اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین جاده چادرملو به بافق ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که روند اسناد مناقصه را اغاز شده است. مسیر ۸۰ کیلومتر از یزد طبس را هم این شرکت انجام می‌دهند.

استاندار یزد بیان کرد: با توجه به اینکه چادرملو اقدامات داشته است مقرر شد تا با توافق با معاون معدنی صمت از محل تبصره‌های قانون معادن یک تبصره موسوم به تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن اگر مجموعه‌ای در راستای رفع آسیب‌‌های عمومی به منطقه هزینه کند تا ۲۰ درصد از حقوق دولتی تخفیف می‌گیرد.

وی افزود: موافقت اولیه صورت گرفته است و این امر در صحن شورای عالی معادن مصوبه می‌گیرد تا از محل حقوق دولتی طبق قانون اجرا شود.

پروژه‌های آبی استان یزد برای پایدار آب در یزد، اردکان و میبد

استاندار یزد در خصوص انتقال آب از دریا به استان گفت: چند سال گذشته در زمان دولت ۱۲ام این اتفاق رقم خورد و سه شرکت گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو کنسورسیوم به نام واسکو بر مبنای تامین آب صنعت از خلیج فارس بنا کردند و آب را به یزد رساندن و ۷۰۰ کیلومتر خط کشیده شد که آب را تا اردکان آوردند و تأمین مالی داشتند و آن را از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کردند.

وی گفت: خط انتقالی که الان اصفهان شروع به لوله‌گذاری کرده است خطی است که توسط صنایع آن فولاد مبارک و سنگ آهن اجرا می‌شود در صورتی که خط استان یزد تمام شده اما استان اصفهان در حال شروع کار است.

فاطمی افزود: ۳۰ کیلومتر خط اضطراری آب اجرا شده است و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه قابلیت انتقال آب را به مخازن اضطراری آب یزد دارد.

وی گفت: در حالت فوق بحران آب در یزد سطح مخازن به ۳۰ سانتی متر ارتفاع مخرن رسیده بود در حالی که در زمستان ارتفاع مخزن بالای دو متر عمق دارد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: با اجرای خط پدافندی در مواقع اضطراری با انتقال آب به یزد ارتفاع دو متر در تابستان حفظ شد و پایداری شبکه آب در استان را شاهد بودیم.

فاطمی عنوان کرد: این کار برای شهرستان اردکان نیز در دست انجام است و شرکت چادرملو انجام آن را در هیئت مدیره مصوب کرده است و مطالعات آن انجام شده تا اجرای خط پدافندی در شهرستان اردکان که بدترین وضعیت آب شرب را دارند انجام شود چرا که ذخایر میبد و اردکان به شدت ضعیف است.

وی ادامه داد: با سرمایه صاحبان صنایع پیشنهاد شد و موافقت اولیه با مشارکت صنایع و چادرملو مصوب شد تا این خط اضطرار برای میبد هم از محل مسئولیت اجتماعی با ۸۰۰ میلیارد تومان و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اردکان اجرا شود.

انتقال آب از دریا

فاطمی همچنین در خصوص پروژه اصلی گفت: روند لوله‌گذاری و آبشیرین‌کن‌ها آغار شده است و آبشریکن کن دوم با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرای کار است.

وی گفت: اجرای خط از مخرنr4 برای انتقال آب شیرین از محل ظرفیت خالی خط باسکو اجرا شده است تا معطل اجرای سه ساله خط تا یزد نباشیم. می‌توانیم با استفاده از ظرفیت خالی خط موجود قبلی ۳۰ میلیون مترمکعب آب دریافت کنید و تنها یک اتصال ۷۰ کیلومتر آب خط گرفته می‌شود که معادل نیمی از آب مصرفی صنایع است و هزینه‌های آن ۱۰ همت برآورد شده است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: استان اصفهان ۲۰۰ کیلومتر خطی را که اجرا می‌کند به خط یزد متصل می‌شود و آن را به صورت موقف اجرا می‌شود تا بتوانند خط خود را تا دریا اجرا کنند و لذا مردم اصفهان از خط اصلی که تا یزد آمده است بهره‌برداری و استفاده می‌کنند.

استاندار یزد تأکید کرد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است و تامین منابع مالی پروژه خط انتقال ۷۳۰ کیلومتری آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان با دستور اکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و به همت آیت الله رئیسی و پیگیری معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور مصوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود پروژه انتقال آب از دریا به استان؛ با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود. به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال ۳۰ میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.

فاطمی گفت: اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس به استان نشان دهنده صادق الوعد بودن دولت سیزدهم بود. حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است که برای حل اساسی این موضوع  اقدامات بزرگی انجام شد.

وی ادامه داد: خط اول انتقال آب به استان با ۹۸ میلیون متر مکعب سهمیه تخصیصی از سرچشمه کوهرنگ از سمت اصفهان به یزد وارد می‌شود اما در طول سال‌های متمادی فقط بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب از این خط به استان یزد منتقل شده است.

فاطمی افزود: با وجود تعرضات مکرر به خط اول انتقال آب به استان در سال های گذشته، اما پس از اجرای پروژه های آبی مختلف در استان های درگیر تنش آبی در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر ۷۰ کیلومتر لوله گذاری از خط دوم انتقال آب شرب به استان از سوی یزد انجام شده است پیگیری های لازم برای تسریع در روند اجرای این پروژه در دولت مردم انجام شده است.

در این نشست سایر مدیران به سوالاتی که خبرنگاران از استاندار داشتند در حوزه‌های مربوط به خودشان توضیحات لازم را ارائه دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیمه پاسارگاد/ نمایندگی میرجلیلی  صرفه جویی فروش محصولات ترمه یزد فروش محصولات ترمه یزد خرید و فروش انواع محصولات ترمه

فرهنگی

اخبار سیاسی